Speciální pedagogika
3letý bakalářský studijní program
Forma studia
Prezenční/Kombinovaná
Typ studia
Bakalářské (Bc.)
Školné
30 000 Kč/semestr
Studium Speciální pedagogiky se zaměřuje především na rozvoj praktických dovedností směřujících k uplatnění ve speciálně pedagogických zařízeních a dalších institucích orientovaných na práci s osobami z jednotlivých kategorií zdravotního postižení a sociálního znevýhodnění a s jejich rodinami.

Profilové předměty
▪ Pedagogika, speciální pedagogika, poradenství
▪ Psychologie, psychiatrie, psychoterapie, psychopatologie
▪ Sociologie, sociální práce, sociální patologie, supervize, multikulturalita
▪ Právní problematika, alternativní komunikace
▪ Specializační předměty
Uplatnění absolventa
▪ Výchovná práce ve funkci vychovatele ve speciálních zařízeních pro děti, mládež i dospělé, zvl. psychopedického a etopedického charakteru
▪ Výchovná práce v běžných základních školách
▪ Uplatnění v oblasti speciálního poradenství, v sociálních službách, ve vězeňství, v policejních složkách, v neziskovém sektoru atd.
Profil absolventa

Stane se z Vás vzdělaný pedagogický pracovník připravený v teoretické i praktické oblasti na přímou výchovnou práci s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami i na řídící činnosti na úrovni středního managementu.
Budete schopni přiměřeně reflektovat jedince se speciálními vzdělávacími potřebami, podílet se na jejich socializaci, výchově a vzdělávání, respektovat jejich anatomicko-fyziologické a vývojové zvláštnosti.
V rámci studií získáte odborné a speciální kompetence k výchovné práci ve speciálně pedagogických zařízeních v oblasti školství, v zařízeních sociálních služeb, v nadacích a dalších neziskových organizacích.
Budete připraveni na realizaci prevence závislostního chování a speciálně pedagogických poradenských aktivit. To vše ve spolupráci s příslušnými odborníky v této oblasti.
Pohled studentů UJAK
Praxe
Bakalářský studijní program Speciální pedagogika klade velký důraz na praxi během studia. Z tohoto důvodu absolvují studenti v průběhu studia 14 týdnů praktických stáží. Katedra Speciální pedagogiky dlouhodobě spolupracuje s erudovanými institucemi z této oblasti.
Chcete se stát speciálním pedagogem?
Pošlete nám nezávaznou přihlášku a vyzkoušejte studium UJAK na vlastní kůži!
Rámcový studijní plán
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Filozofie a etika | zkouška |
Obecná a inkluzivní pedagogika | zkouška |
Úvod do sociologické teorie | zkouška |
Speciální pedagogika | zápočet |
Zdraví a nemoc | zápočet |
Teorie a metody sociální práce | zápočet |
Úvod do psychologické teorie | zápočet |
Somatologie | zkouška |
Základy ICT | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Cizí jazyk | zápočet |
Somatopatologie | zápočet |
Psychiatrie a neurologie | zápočet |
Sociální politika | zkouška |
Vývojová psychologie | zkouška |
Psychologie osobnosti | zkouška |
Úvod do právní teorie a praxe | zkouška |
Teorie výchovy | zápočet |
Seminář k praxi I. – úvodní seminář | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe I. – úvodní a motivační praxe (2 týdny) | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Sociální psychologie | zkouška |
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením I. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s poruchami chování I. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením I. | zápočet |
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením I. | zápočet |
Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením I. | zápočet |
Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností I. | zápočet |
Bakalářský seminář I. | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe II. – zaměření na sociální práci (3 týdny) | zápočet |
Seminář k praxi II. – tvorba a evaluace portfolia | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Speciální pedagogika osob s poruchami autistického spektra | zápočet |
Základy psychopatologie a patopsychologie | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe III. | zápočet |
Seminář k praxi III. | zápočet |
Metody a techniky společenskovědního a sociálního výzkumu | zápočet |
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením včetně terapeutickoformativních přístupů II. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s poruchami chování včetně terapeutickoformativních přístupů II. | zkouška |
Sociální patologie | zkouška |
Implementace podpůrných opatření | zkouška |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Základy speciálně pedagogické diagnostiky | zkouška |
Alternativní a augmentativní komunikace | zápočet |
Speciální pedagogika osob s parciálními poruchami (SPUCH) | zkouška |
Speciální pedagogika osob se souběžným postižením | zkouška |
Speciální pedagogika osob s mimořádným nadáním | zkouška |
Didaktika výchovné práce s dítětem předškolního věku | zápočet |
Didaktika výchovné práce s jedincem školního a adolescentního věku | zápočet |
Bakalářský seminář II. – odevzdání bakalářské práce | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe IV. – zaměření na cílovou skupinu osob s mentálním postižením NEBO cílovou skupinu osob s poruchami chování (4 týdny) | zápočet |
Seminář k praxi IV. - tvorba a evaluace portfolia | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Menšinové skupiny a metody práce se skupinou | zkouška |
Základy speciálně pedagogického poradenství | zkouška |
Supervize pro pomáhající profese | zápočet |
Pedagogika volného času | zápočet |
Didaktika výchovné práce s jedincem v období dospělosti a stáří | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe V. - terapeuticko-formativní přístupy v praxi (2 týdny) | zápočet |
Seminář k praxi V. - tvorba a evaluace portfolia | zápočet |
Student vybírá před zahájením studia jeden celý blok.
4. semestr | Způsob zakončení |
Směr A | |
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením II. | zkouška |
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením II. | zkouška |
Směr B | |
Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením II. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností II. | zkouška |

PaedDr. Jarmila Klugerová, Ph.D.,
vedoucí Katedry speciální pedagogiky
Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze absolvovala magisterský obor zaměřený na speciální pedagogiku, posléze rigorózní řízení a doktorské studium. Dráhu vysokoškolského pedagoga započala rovněž na PedF UK v Praze, kde působila do roku 2000, a poté se podílela na tvorbě nového studijního oboru Speciální pedagogika na VŠJAK. Zde rovněž začala pracovat jako odborná asistentka. V odborné praxi působila v zařízeních zaměřených na jedince se sluchovým, mentálním a řečovým postižením. Její profesní orientace je rozložena napříč spektrem speciální pedagogiky a na oblast vysokoškolského poradenství.