Speciální pedagogika
3letý bakalářský studijní program
Forma studia
Prezenční/Kombinovaná
Lokalita
Praha/Brno
Typ studia
Bakalářské (Bc.)
Školné
od 33 900 Kč/semestr
Bakalářský studijní program Speciální pedagogika připravuje absolventy pro práci nejen s dětmi, žáky a studenty, ale i dospělými jedinci či seniory.
Budete se zabývat otázkami výchovy, vzdělávání, podpory a rozvoje osob se speciálními potřebami všech věkových kategorií. Prostřednictvím přednášek a seminářů získáte znalosti i dovednosti nejen z oblasti speciální pedagogiky, ale i z oblasti psychologie, obecné pedagogiky, sociální práce, ale i dílčích částí medicínských oborů.
Profilové předměty
▪ Pedagogika, speciální pedagogika, poradenství
▪ Psychologie, psychiatrie, psychoterapie
▪ Sociologie, sociální práce, supervize
▪ Právní problematika, alternativní komunikace
▪ Specializační předměty
Uplatnění absolventa
▪ Výchovná práce ve funkci vychovatele
▪ Výchovná práce v běžných základních školách
▪ Uplatnění v oblasti speciálního poradenství, v sociálních službách, ve vězeňství, v policejních složkách, v neziskovém sektoru atd.
Profil absolventa
U každé cílové skupiny lidí se speciálními potřebami se budeme věnovat diagnostice, intervenci i poradenství. Naším společným cílem je, abyste se nejprve naučili identifikovat, jaké jsou silné i slabé stránky každého jedince, jaké jsou jeho obtíže, ve kterých oblastech potřebuje podporu a pomoc.
Naučíte se, jak poskytovat intervenci, podporu, jak s daným člověkem pracovat, jak s ním komunikovat, jaké používat pomůcky, metody či techniky.
Nedílnou součástí profesní přípravy je poradenství, budeme řešit, jak podpořit danou osobu v kontextu inkluzivních myšlenek nejen v oblasti edukačního procesu, výběru studijního oboru, při hledání pracovního uplatnění, při volbě vhodné sociální služby a v mnoha dalších oblastech.
Jako absolventi našeho studijního programu budete kvalifikováni a v základní rovině připraveni pro práci se všemi cílovými skupinami disciplíny speciální pedagogiky. Pracovat pak můžete jako vychovatelé v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy (dětský domov, dětský domov se školou, diagnostický ústav, výchovný ústav), ve školní družině, jako pedagogové volného času, jako učitelé běžných i speciálních mateřských škol a jako asistenti pedagoga. Dále se Vám otvírá možnost profesního uplatnění v orgánech státní správy či různých nestátních neziskových organizacích. Náš studijní program dále umožňuje profesní uplatnění v oblasti sociální práce - jako sociální pracovník.
Pohled studentů UJAK
Praxe
Součástí profesní přípravy studentů jsou i odborné praxe, které probíhají nejen ve vzdělávacích institucích, sociálních službách, ale v dalších zařízeních orientovaných se na osoby s postižením či znevýhodněním. Naše portfolio institucí a organizací s kterými spolupracujeme je velice pestré. Studenti absolvují v průběhu studia 14 týdnů praktických stáží.
Chcete se stát speciálním pedagogem?
Pošlete nám nezávaznou přihlášku a vyzkoušejte studium UJAK na vlastní kůži!
Rámcový studijní plán
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Filozofie a etika | zkouška |
Obecná a inkluzivní pedagogika | zkouška |
Úvod do sociologické teorie | zkouška |
Speciální pedagogika | zápočet |
Zdraví a nemoc | zápočet |
Teorie a metody sociální práce | zápočet |
Úvod do psychologické teorie | zápočet |
Somatologie | zkouška |
Základy ICT | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Cizí jazyk | zápočet |
Somatopatologie | zápočet |
Psychiatrie a neurologie | zápočet |
Sociální politika | zkouška |
Vývojová psychologie | zkouška |
Psychologie osobnosti | zkouška |
Úvod do právní teorie a praxe | zkouška |
Teorie výchovy | zápočet |
Seminář k praxi I. – úvodní seminář | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe I. – úvodní a motivační praxe (2 týdny) | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Sociální psychologie | zkouška |
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením I. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s poruchami chování I. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením I. | zápočet |
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením I. | zápočet |
Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením I. | zápočet |
Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností I. | zápočet |
Bakalářský seminář I. | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe II. – zaměření na sociální práci (3 týdny) | zápočet |
Seminář k praxi II. – tvorba a evaluace portfolia | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Speciální pedagogika osob s poruchami autistického spektra | zápočet |
Základy psychopatologie a patopsychologie | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe III. | zápočet |
Seminář k praxi III. | zápočet |
Metody a techniky společenskovědního a sociálního výzkumu | zápočet |
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením včetně terapeutickoformativních přístupů II. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s poruchami chování včetně terapeutickoformativních přístupů II. | zkouška |
Sociální patologie | zkouška |
Implementace podpůrných opatření | zkouška |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Základy speciálně pedagogické diagnostiky | zkouška |
Alternativní a augmentativní komunikace | zápočet |
Speciální pedagogika osob s parciálními poruchami (SPUCH) | zkouška |
Speciální pedagogika osob se souběžným postižením | zkouška |
Speciální pedagogika osob s mimořádným nadáním | zkouška |
Didaktika výchovné práce s dítětem předškolního věku | zápočet |
Didaktika výchovné práce s jedincem školního a adolescentního věku | zápočet |
Bakalářský seminář II. – odevzdání bakalářské práce | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe IV. – zaměření na cílovou skupinu osob s mentálním postižením NEBO cílovou skupinu osob s poruchami chování (4 týdny) | zápočet |
Seminář k praxi IV. - tvorba a evaluace portfolia | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Menšinové skupiny a metody práce se skupinou | zkouška |
Základy speciálně pedagogického poradenství | zkouška |
Supervize pro pomáhající profese | zápočet |
Pedagogika volného času | zápočet |
Didaktika výchovné práce s jedincem v období dospělosti a stáří | zápočet |
Řízená a reflektovaná praxe V. - terapeuticko-formativní přístupy v praxi (2 týdny) | zápočet |
Seminář k praxi V. - tvorba a evaluace portfolia | zápočet |
Student vybírá před zahájením studia jeden celý blok.
4. semestr | Způsob zakončení |
Směr A | |
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením II. | zkouška |
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením II. | zkouška |
Směr B | |
Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením II. | zkouška |
Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností II. | zkouška |
PaedDr. Jarmila Klugerová, Ph.D.,
vedoucí Katedry speciální pedagogiky
Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze absolvovala magisterský obor zaměřený na speciální pedagogiku, posléze rigorózní řízení a doktorské studium. Dráhu vysokoškolského pedagoga započala rovněž na PedF UK v Praze, kde působila do roku 2000, a poté se podílela na tvorbě nového studijního oboru Speciální pedagogika na VŠJAK. Zde rovněž začala pracovat jako odborná asistentka. V odborné praxi působila v zařízeních zaměřených na jedince se sluchovým, mentálním a řečovým postižením. Její profesní orientace je rozložena napříč spektrem speciální pedagogiky a na oblast vysokoškolského poradenství.