Komunikační studia
3 letý bakalářský studijní program
Typ studia
Bakalářské (Bc.)
Forma studia
Prezenční/Kombinovaná
Školné
26 000 Kč za semestr
Výkonné pracovní pozice v médiích nebo realizace a řízení komunikace organizací – právě v těchto oblastech se uplatní absolventi bakalářského studijního programu Komunikační studia. Studijní plán je koncipován tak, že kromě společného základu studia obsahujícího základní teoretické předměty a předměty univerzitního základu si student může zvolit ze dvou skupin povinně volitelných předmětů, v jejichž rámci se orientuje na problematiku buď mediální komunikace, anebo komunikace aplikované (sociální).
① Modul Mediální komunikace
Uplatnění absolventa
Profilové předměty
▪ Analytik komunikačních procesů
▪ Specialista médií elektronických a tiskových
▪ Moderátor, redaktor a editor
▪ PR expert komunikační agentury, tiskový mluvčí
▪ Moderování, argumentace, komunikační dovednosti
▪ Zpravodajství, publicistika, mediální právo
▪ Public relations, Media relations
▪ Tvorba mediálních obsahů, práce s textem
② Modul Aplikovaná (sociální) komunikace
Uplatnění absolventa
Profilové předměty
▪ Úředník ve státní správě i v soukromém sektoru
▪ Personalista, firemní mediátor
▪ Manažer v oblasti služeb či politiky
▪ Specialista PR
▪ Komunikace, diagnostika a dovednosti
▪ Psychologie lidské komunikace, sociální psychologie,
▪ Etiketa, argumentace, veřejný projev
▪ Rétorika, logika, techniky vystupování a řízení
Profil absolventa
① Modul Mediální komunikace
Absolvent získá schopnost správně argumentovat, analyzovat argumentační strategie respondenta, aktivně naslouchat komunikačnímu partnerovi, aplikovat příklady a fakta jako součást rétorického působení. Dále se naučí, jak připravit projev v závislosti na typu publika, bude schopen orientovat se v mediálních žánrech a formátech, prakticky zvládne postupy při tvorbě mediálních produktů, zdokonalí svoje zručnosti v komunikaci, kladení otázek a zdokonalí schopnosti přesvědčovat. Bude schopný vystupovat v asymetrických dialozích, bude se umět orientovat v mediálních dialozích, získá přehled o mediální výchově, mediální etice, základech práva. Bude umět pracovat s textem a jeho úpravou před vystupováním na kameru; ovládat návod na stavbu a strukturu projevu moderátora podle žánrové specifikace; jako budoucí redaktor se naučí organizovat respondenty, řídit rozhovor směrem k objektivitě, zaujmout a udržet pozici formální neutrality vůči postojům hosta, dodržovat morální a etické zásady.
② Modul Aplikovaná (sociální) komunikace
Absolvent získá schopnost podílet se aktivně na skupinové práci, být tolerantní a respektovat názory druhých, být kreativní a flexibilní, připravený ke změnám, zvládnout rizika, pracovat samostatně, odpovídat za vlastní rozhodnutí a výsledky práce, včas rozpoznat, správně pojmenovat a řešit problémy, řešit etická dilemata ve vlastní profesi, řešit základní právní problémy v běžné praxi, schopnost orientovat se v systému orgánů veřejné správy, plánovat a organizovat svou práci i práci ostatních a zodpovídat za práci týmu, pracovat na sobě a rozvíjet se, se znalostí metodologických východisek přípravy a realizace konstruovat logicky, argumentačně a ortoepicky správný projev ve veřejné sféře, úspěšně připravit a vést rozhovor, optimálně aplikovat komunikaci při řízení lidí v různých sférách lidské činnosti. Naučí se řešit konflikty a aplikovat mediaci v praxi.
Pohled studentů UJAK
Výuka cizích jazyků
Součástí studia je výuka cizích jazyků probíhající po celou jeho dobu. Studenti prezenčního i kombinovaného studia mají povinnost získat zápočet v 1. – 4. semestru studia a na konci 5. semestru pak složit zkoušku z cizího jazyka odpovídající jazykové úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Student si může vybrat jeden z pěti světových jazyků (angličtina, francouzština, španělština, němčina, ruština).
Praxe
Bakalářský studijní program Komunikační studia klade velký důraz na praxi během studia. Z tohoto důvodu absolvují studenti v průběhu studia 16 týdnů praktických stáží. Katedra mediálních studií dlouhodobě spolupracuje s erudovanými institucemi z veřejné a soukromé oblasti, mediálními domy a v neposlední řadě provozuje profesionálně vybavené televizní a rozhlasové Studio UJAK, kde se studenti mohou autorsky realizovat.
Rámcový studijní plán
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Teorie a dějiny komunikace a médií I. | zkouška |
Mediální gramotnost | zkouška |
Základy ekonomie | zkouška |
Základy psychologie | zkouška |
Vývoj elektronické komunikace a její percepce | zkouška |
Cizí jazyk I | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Teorie a dějiny komunikace a médií II. | zkouška |
Český jazyk a stylistika | zkouška |
Percepční specifika TV, internetu a nových médií | zkouška |
Základy práva | zkouška |
Základy sociologie | zkouška |
Cizí jazyk II. | zápočet |
Praxe I. | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Základy filosofie | zkouška |
Interkulturní komunikace | zápočet |
Komunikace v dějinách lidstva | zkouška |
Práce s prameny | zkouška |
Cizí jazyk III. | zápočet |
Praxe II. | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Základy občanského práva | zkouška |
Cizí jazyk IV. | zápočet |
Bakalářský seminář I. | zápočet |
Praxe III. | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Moderní rétorika a argumentace | zkouška |
Cizí jazyk IV. | zkouška |
Praxe IV. | zápočet |
Bakalářský seminář II. a BP (3+7 kreditů) | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Komunikační etika | zkouška |
student vybírá na každý semestr (před zahájením) jeden z předmětů.
1) Modul A: Mediální komunikace
Předmět
Způsob zakočení
3. semestr | |
---|---|
Moderování v elektronických médiích | zkouška |
Práce s textem v R a TV | zápočet |
4. semestr | |
Moderování a argumentace v médiích | zkouška |
České a evropské mediální právo | zkouška |
Media relations a strategie v PR | zápočet |
Zpravodajství a publicistika I. – tisk, R a TV | zkouška |
5. semestr | |
Komunikační kompetence moderování | zápočet |
Nonverbální komunikace | zápočet |
Zpravodajství a publicistika II. – nová média | zkouška |
Politika a ekonomika médií | zápočet |
6. semestr | |
Fonetika a onomatopoie | zkouška |
Tvorba mediálních obsahů | zkouška |
Tiskový mluvčí | zápočet |
Komunikační dovednosti | zápočet |
2) Modul B: Aplikovaná komunikace
Předmět
Způsob zakončení
3. semestr | |
---|---|
Komunikace ve veřejné správě | zkouška |
České právo a legislativní procesy | zkouška |
4. semestr | |
Komunikační diagnostika | zkouška |
Psychologie lidské komunikace | zkouška |
Nonverbální komunikace | zápočet |
Argumentace jako součást komunikace | zápočet |
5. semestr | |
Etiketa a společenský protokol | zápočet |
Sociální psychologie | zkouška |
Techniky vystupování a řízení | zkouška |
Příprava a přednes veřejného projevu | zápočet |
6. semestr | |
Rétorika v praxi | zápočet |
Logika a interpretační procesy | zápočet |
Tiskový mluvčí | zápočet |
Komunikační dovednosti | zápočet |
PhDr. ThDr. Radek Mezuláník, Ph.D.,
Vedoucí katedry mediálních studií
Je od roku 2010 vedoucím katedry mediálních studií UJAK. Autorem mnoha odborných textů o mediální etice a pedagogice. Iniciátor teologie médií a zakladatel Mezinárodního institutu informační etiky. Je rovněž členem prezidia CMKA a působí jako auditor Diecézního církevního soudu v Brně. Vystudoval Pastorální teologii se zaměřením na masmédia. Byl členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Rady České televize.