Studium pro asistenty pedagoga
Kvalifikační vzdělání
Forma studia
Prezenční
Délka studia
2 semestry
Typ studia
Kvalifikační
Školné
6000 Kč/semestr
Vzdělávací program je zaměřen na získání odborné kvalifikace k výkonu činnosti asistenta pedagoga v souladu se stanovením podpůrných služeb o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Studium je rozděleno do dvou semestrů, které obsahují 120 hodin výuky a 40 hodin řízené praxe. Výuka probíhá výhradně o víkendech, 4-6x za semestr.
Činnosti asistenta pedagoga
Ve vztahu k žákovi
▪ individuální pomoc s adaptací na výuku, sebeobsluhou a pohybem, s doučováním a přípravou
▪ sleduje prospěch a chování, podporuje myšlenku interakce mezi žáky
Ve vztahu k rodičům
▪ pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti, při zajišťování spolupráce
▪ je v průběžném kontaktu se zákonnými zástupci, jedná v souladu s hlavním pedagogem a rodiči
Profilové předměty
▪ Speciální pedagogika - psychopedie, etopedie, somatopedie, tyflopedie, surdopedie a logopedie
▪ Péče o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami
▪ Základy speciálně-pedagogické diagnostiky, poradenství
▪ Vzdělávání minorit, multikulturní tolerance, romistika
Studium je určené pro:
▪ Uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou nebo vyšším vzděláním nepedagogického zaměření, kteří disponují vhodnými osobnostními předpoklady (tolerance, dobrý vztah k dětem, odpovědnost, empatie, trpělivost, komunikativnost, psychická zdatnost a mravní bezúhonnost).
Nezávazná přihláška k pedagogickým programům celoživotního vzdělávání
Pohled studentů UJAK
Způsob ukončení studia
Celé studium je zakončeno závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce. Úspěšný absolvent získá osvědčení o absolvování studia v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) a vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
Rámcový studijní plán
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Speciální pedagogika | zkouška |
Psychopatologie | zkouška |
Sociální patologie | zkouška |
Multikulturní tolerance | zkouška |
Sociálně právní ochrana dětí a mládeže | zápočet |
Biomedicínská propedeutika | zápočet |
Řízená praxe (16 h) | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností | zkouška |
Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením | zkouška |
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením | zkouška |
Základy sociální práce | zápočet |
Speciální pedagogika osob s parciálními poruchami | zkouška |
Řízená praxe (16 h) | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením | zkouška |
Speciální pedagogika osob s poruchami chování | zkouška |
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením | zkouška |
Romistika | zápočet |
Sociální a pedagogická komunikace | zápočet |
Seminář k závěrečné práci | zápočet |
Řízená praxe (16 h) | zápočet |
Předmět | Způsob zakončení |
---|---|
Diagnostika ve speciální pedagogice | zkouška |
Poradenství | zkouška |
Etika v pedagogice | zápočet |
Společné vzdělávání | zápočet |
Školní hygiena a bezpečnost dětí | zápočet |
Student si vybírá před zahájením studia jeden ze specializačních bloků na 2. semestr studia.
2. semestr | Způsob zakončení |
Blok 1 | |
Speciální pedagogika osob s mimořádným nadáním | zápočet |
Blok 2 | |
Moderní vzdělávací technologie | zápočet |
PaedDr. Jarmila Klugerová, Ph.D.,
vedoucí Katedry speciální pedagogiky
Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze absolvovala magisterský obor zaměřený na speciální pedagogiku, posléze rigorózní řízení a doktorské studium. Dráhu vysokoškolského pedagoga započala rovněž na PedF UK v Praze, kde působila do roku 2000, a poté se podílela na tvorbě nového studijního oboru Speciální pedagogika na VŠJAK. Zde rovněž začala pracovat jako odborná asistentka. V odborné praxi působila v zařízeních zaměřených na jedince se sluchovým, mentálním a řečovým postižením. Její profesní orientace je rozložena napříč spektrem speciální pedagogiky a na oblast vysokoškolského poradenství.
